“Meer engagement maar ook meer stress bij werknemers”

“Meer engagement maar ook meer stress bij werknemers”

HR-specialist Dixon Drive maakt balans op na eerste maand thuiswerk

Wie dezer dagen van thuis uit werkt, is zeker niet minder geëngageerd. Wel hebben werknemers opvallend meer last van stress en hebben ze nood aan een virtueel schouderklopje. Dat blijkt uit een online bevraging van HR-specialist Dixon Drive bij 3750 werknemers van 85 bedrijven in België.

8 op de 10 medewerkers ervaren meer stress
Dixon Drive bevroeg de werknemers van 85 bedrijven, zoals Fujifilm, MSC, Katoen Natie, Start People en Panasonic. Uit het onderzoek ‘Werken in coronatijden’ blijkt duidelijk dat medewerkers hun motivatie zeker nog niet kwijt zijn. De werkende Belg wil nog steeds zijn doelstelling halen (92%) en zijn werk zo goed mogelijk voortzetten in de huidige context (94%). Heel wat werknemers geven zelfs aan thuis productiever te zijn en zich beter te kunnen concentreren (82%), bijvoorbeeld omdat ze zich beter kunnen focussen dan in een landschapsbureau of omdat de afleiding door collega’s wegvalt.

Dat neemt niet weg dat 86% meer stress ervaart door de coronacrisis. Thuiswerkers ervaren vooral de combinatie met de opvang van hun kind(eren) als problematisch. “De combinatie van werktijd en zorgen voor de kinderen schept een nieuwe uitdaging. We stellen vast dat heel wat werknemers in deze thuiswerksituatie er moeilijk in slagen om hier pragmatisch mee om te gaan. Daarom raden wij werkgevers aan om een flexibele dagindeling toe te staan en zelfs te promoten. Als de ouders bovendien een goede structuur als houvast bieden aan de kinderen, komen we al een heel eind”, zegt Kaat Clerix, expert in Employee Experience bij Dixon Drive.

Digitale samenwerking legt grotere nood aan erkenning bloot
Organisaties die een tandje moesten bijsteken op het vlak van online samenwerken, zijn daar goed en snel in geslaagd. Nood breekt wet: teamvergaderingen verlopen vlot en dagelijkse updates blijken erg efficiënt. Algemeen ervaren 8 op de 10 medewerkers deze ‘nieuwe’ manier van samenwerken dan ook als positief.

Toch zegt meer dan 1 op de drie onvoldoende erkenning te krijgen over het werk dat hij of zij deed sinds de COVID-19-maatregelen (dus thuiswerken) van kracht werden.  “Communicatie met collega’s en leidinggevenden blijkt haast louter doelgericht en legt – zeker in deze tijden van minder fysiek en non-verbaal sociaal contact – de nood aan virtuele schouderklopjes bloot”, zegt Kaat Clerix. Bijna 20% merkt bovendien niet dat zijn of haar werk een bijdrage levert aan het behalen van de team- of organisatiedoelstellingen.   


Meer info:
Kaat Clerix – drive@dixon.be
Gsm: 0472 52 12 14

Over Dixon Drive:
Dixon Drive ondersteunt organisaties bij het creëren van een sterke employee experience met het doel om het engagement en de productiviteit van medewerkers binnen bedrijven te verhogen. Dixon Drive voert regelmatig surveys uit om heldere inzichten te verwerven in allerlei facetten van de werkbeleving.